Valmentava johtaminen leviää Sanomalla
07.05.2021Henkilöstö sitoutuu ja liiketoiminta kehittyy, kun esihenkilöt saavat tiimistään parhaat ideat esiin. Siksi Sanoma Media Finland otti Verona Consultingin kehittämään valmentavan johtamisen kulttuuria.
Toive johtamisen kehittämisestä valmentavaan suuntaan nousi selkeästi Sanoma Media Finlandin henkilöstötutkimuksista. Sanoman henkilöstö koostuu asiantuntijoista, jotka osaavat etsiä parhaat ratkaisut arjen tilanteissa. Tyypillinen sanomalainen on ajatteleva toimija eikä ohjeita odottava resurssi.
”Kun henkilöstöä sparrataan heidän työssään, he viihtyvät ja sitoutuvat, mikä puolestaan tuottaa tuloksia liiketoiminnassa”.
tiivistää Sanoma Media Finlandin HRD Lead Hanna Myllymaa
Keskeinen ajatus on, että tavoitteellinen, epämuodollinen ja ammattimainen kulttuuri tukee strategian toteuttamista. Ihmisläheinen ja valmentava johtaminen on vastaus myös Sanomien johtamislupaukseen, joka koostuu neljästä elementistä:
- Luotan ammattilaiseen. Jaan tietoa ja vastuuta. Kuuntelen. Opin toisilta.
- Teen tilaa ilolle. Olen kiva. Tuon hyvää energiaa. Nautin työstä.
- Kannustan uskaltamaan. Kerron miksi. Valmennan. En jätä yksin.
- Kohtaan ihmisen ihmisenä. Olen läsnä ja aito. Kerron asiat niin kuin ne ovat. Kiitän.
Käytännön työkaluja valmentavan kulttuurin luomiseen
Valmentavan johtamisen kehittäjäksi Sanoma valitsi Verona Consultingiksi nimensä muuttaneen Talent Vectian, jonka kanssa yhtiö on tehnyt yhteistyötä useiden vuosien ajan. Valmennettavina ovat koko Sanoma Media Finlandin esihenkilöt ja asiantuntijat, joille molemmille on räätälöity oma valmennusohjelma.
Noin kolmen kuukauden valmennukseen sisältyy lähiopetusta, pienryhmäsparrausta sekä valmennuspäivien välillä suoritettavia tehtäviä. Ohjelman aikana pohditaan muun muassa, mitä valmentava johtaminen tarkoittaa käytännössä, mitä johtajalta vaaditaan ja millaisilla menetelmillä hän voi luoda valmentavaa kulttuuria.
Valmennuksessa käydään läpi erilaisia johtamistilanteita, ja pienryhmissä osallistujat vaihtavat parhaita käytäntöjä ja kokemuksia toistensa kanssa. Osallistujille asetetaan myös henkilökohtaiset kehittymistavoitteet. Samankaltaiset taidot ovat tarpeen myös niille asiantuntijoille, jotka eivät ole esihenkilön asemassa. ”Heille on hyödyllistä ymmärtää, miten he esimerkiksi palaverien vetäjinä voivat rakentaa luottamusta ja tukea osallistujien itsenäistä ajattelua”, sanoo Hanna Myllymaa.
Täsmävalmennus tiimin tarpeeseen
Valmennuksia on vedetty jo yli 30 ryhmälle, ja osallistujina on ollut satoja sanomalaisia. Nyt jo voi sanoa, että kulttuurimuutos näkyy henkilöstötutkimuksissa, joita Sanoma Media Finland tekee säännöllisesti. ”Osallistujien valmentava ote on henkilöstön mukaan kehittynyt. On iso juttu myös esihenkilöille itselleen, kun he saavat tiiminsä motivoitumaan haastamalla kysymyksillä”, sanoo Myllymaa. Juuri henkilöstökokemuksen kehittäminen on ollut yksi valmennusohjelman keskeinen tavoite.
Myllymaa kiittää erityisesti sitä, että valmennusohjelma on uudistunut matkan aikana valmennusryhmien erilaisten tarpeiden mukaan.
”Valmentajalla on ollut nerokas tapa antaa porukan valita, minkä teemojen kautta ohjelma lähtee etenemään. Siksi valmennus on vastannut hyvin eri ryhmien erilaisiin tarpeisiin. Se kertoo valmentajan ammattitaidosta.”
Valmennusmetodien ketterä uudistaminen oli tarpeen myös viime vuoden keväällä, kun epidemia muutti koko maailman suunnitelmat.
Tutustu muihin referensseihimme.