Uusia kasvupolkuja systemaattisella työllä – Case: Auraprint
19.12.2022Auraprintille löytyi puolisen tusinaa uutta mahdollisuutta kasvustrategian tueksi, kun vaihtoehtoja alettiin etsiä systemaattisella otteella. Jotkut etsivät kasvua kissojen ja koirien kanssa. Sekin voi olla hyvä valinta. Auraprint otti kuitenkin kumppanikseen Verona Consultingin, jolla on monipuoliset menetelmät kasvustrategioiden rakentamiseen.
Turkulainen Auraprint on etiketöintiratkaisuihin erikoistunut painotalo, jonka päätuotteita ovat erilaiset tarrat ja etiketit. Yhtiö on Suomessa alansa ykkönen markkinoilla, joiden kasvu on maltillista. Siksi markkinoita oli hyvä tarkastella uudesta näkökulmasta etenkin, kun maailmanlaajuinen pandemia oli muuttanut monen toimialan rakenteita.
Raikkaille näkökulmalle oli kysyntää myös siksi, että yhtiön johtoon oli nimetty uusi henkilö helmikuussa. Tuore toimitusjohtaja Jussi Oksanen tunsi toimialaa vuosien takaa, sillä mies oli vetänyt pitkään UPM Raflatacin Erikoistuoteliiketoimintaa.
”Halusimme ulkopuolisen konsultin tuulettamaan omia aivojamme. Jos olisimme tehneet tätä vain omin voimin, olisimme helposti pyörineet samojen ajatusten kanssa. Siksi kaipasimme lukkojen avaajaa”
sanoo Oksanen
Kolmiportainen etsintätyö
Uusia kasvupolkuja Veronan konsultit etsivät kolmella menetelmällä. Ensimmäisessä vaiheessa tekijät kahlasivat läpi kansainvälisiä markkinaraportteja saadakseen hyvän kokonaiskuvan pakkausalan kehityksestä.
Toisessa vaiheessa konsultit haastattelivat asiakkaita ymmärtääkseen heidän tarpeitaan nyt ja tulevaisuudessa sekä kartoittamaan heidän näkemyksiään alan kehityksestä. Tavoite oli löytää esimerkiksi uusia pakkausratkaisuja nykyisille tuotteille tai asiakkaiden mahdollisia uusia tuotesegmenttejä, jotka voisivat vaatia uudenlaisia tarra- tai etikettiratkaisuja. Tämä oli tärkeä vaihe siksi, että arjessa keskustelu asiakkaan kanssa on usein hyvin operatiivista.
Kolmas osa työtä oli globaalin innovaatiokentän ja riskisijoittajien rahavirtojen arviointi. Tavoite oli löytää pakkausteknologian kehityssuuntia sekä mahdollisesti esiin nousevia ituja, jotka voisivat avata tilaisuuksia painotalolle.
Ensimmäiset muutokset toteutukseen jo alkuvuodesta
Kolmivaiheinen etsintätyö tuotti kymmenkunta uutta kasvuideaa, joiden potentiaalia Auraprintin avainhenkilöt ja Veronan konsultit yhdessä sitten arvioivat. Osa ideoista hylättiin, koska ne eivät syystä tai toisesta istuneet Auraprintille, vaikka saattoivatkin olla lupaavia polkuja.
”Jäljelle jäi kuusi kehityskelpoista ideaa, joita olemme lähteneet työstämään pidemmälle. Ensimmäiset muutokset tulevat näkymään asiakkaille jo ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä”,
sanoo Oksanen.
Vauhti on kova, sillä uusien polkujen etsiminen käynnistyi elokuussa. Tulosten karsinta alkoi marraskuussa. Oksanen painottaakin, että yhtiö ei olisi omin voimin päässyt tällaiseen aikatauluun.
”Konsulteilla on työkalut ja aikaa keskittyä tämän tyyppiseen työhön. Itse olisimme huonossa tapauksessa ehtineet saada työn valmiiksi vaiheessa, jossa maailma olisikin jo muuttunut.”
Osa uusista kasvuaihioista on tuotteita tai palveluita ja osa toimintamalleja.
”Työn aikana paljastui kehittämiskohteita myös omassa työssämme. Niissä kyse ei ole varsinaisesti uudesta tuotteesta, vaan kasvun mahdollistamisesta.”
Vaikka yhtiöllä onkin kovasti uudistumishalua, on uudistumisellakin rajat. ”Olemme olleet itsenäinen perheyhtiö 136 vuotta. Olemme ylpeitä pitkästä itsenäisyydestä ja siitä aiomme pitää kiinni.”
Kolme pointtia kasvustrategiasta
- Toteutus ratkaisee. On tärkeää löytää oikea kunnianhimon taso niin, että voi toteuttaa sen mitä aikoo. Parempi tehdä yksi asia hyvin kuin jättää kymmenen tekemättä.
- Ulkopuolelta näkee eri tavalla. Uutta etsivän kannattaa ainakin harkita kehityshankkeissa ulkopuolista fasilitaattoria, joka auttaa kirkastamaan ajatuksia sekä tuottaa uusia ideoita ja näkökulmia.
- Sopivan haastava kehitysprosessi. Jos kehitysprosessi on raskas, tukehtuu yrityksen toiminta uudistumiseen. Ulkopuolisen konsultin pitää ymmärtää asiakkaan tavoitetila ja tuoda siihen sopiva lähestymistapa.