Gigantin ja Torin onnistunut outlet-kokeilu keräsi yli 1,5 miljoonaa katselukertaa
21.02.2022Verona Growth mukana luomassa “second chance” -konseptia palautustuotteille yhdessä Torin ja Gigantin kanssa. Uuden verkkokaupan tuotteet keräsivät Tori.fi-sivustolla muutamassa kuukaudessa yli 1,5 miljoonaa katselukertaa ja onnistunut pilotti saa jatkoa.
Verkkokauppa on kasvanut vauhdilla ja kaupan volyymien kasvaessa myös asiakaspalautusten määrä on lisääntynyt. Palautustuotteet vaativat usein erilaisen prosessin, jotta ne voidaan myydä uudelleen, sillä esimerkiksi tuotteiden pakkauksissa saattaa olla joitakin virheitä. Usealla suomalaisia verkkokauppatoimijalla onkin sama kysymys mielessä: miten pyörittää verkkokauppaa ja palautuksia tehokkaasti, mutta samalla vastuullisesti? Voisivatko “second chance” -tuotteet olla yrityksen kilpailuvaltti tulevaisuudessa?
Tori halusi lähteä etsimään ratkaisua tähän palautustuotteiden haasteeseen yhdessä Verona Growthin kanssa. Haastetta lähdettiin ratkomaan palvelumuotoilun keinoin ja asiakkaat olivat tärkeässä roolissa konseptin suunnittelussa ja pilotoinnissa. “Second chance” -tuotteille luodun konseptin tueksi haastateltiin kymmeniä yrityksiä ja Tori.fi kuluttaja-asiakkaita, joilta saatiin kerättyä arvokasta tietoa heidän tarpeistaan palvelun suhteen. Kiertotalouden konseptien onnistuminen vaatii usein usean toimijan yhteistyötä ja tämä oli oleellista myös “second chance” konseptissa. Verona Growth kartoitti laajasti potentiaalisia kumppaneita ja pilottikumppaniksi lähti innolla mukaan Gigantti. Gigantti on myynyt omassa verkkokaupassa outlet-tuotteita jo pidemmän aikaa, mutta Torin kauppapaikka avasi tuotteille uuden väylän löytää tiensä niitä arvostaville kuluttajille.
“Tori Suomen suurimpana kauppapaikkana mahdollistaa paitsi kuluttajille myös yrityksille helpon tavan tukea ja hyödyntää kiertotaloutta. Kestävän kuluttamisen ja kiertotalouden vahva kasvu näkyy myös Torin kävijämäärissä – yritykset voivat tavoittaa joka kuukausi jopa 3,4 miljoonaa suomalaista tekemässä löytöjä. Tori alustana sopii niin verkkokauppojen kuin kivijalkamyymälöiden myyntikanavaksi ja tutkimme jatkuvasti uusia mahdollisuuksia hyödyntää Toria asiakaspalautusten, mallikappaleiden sekä lisämyynnin tukena eri yrityksille ja jälleenmyyjille”,
kertoo Torin liiketoimintajohtaja Jenni Tuomisto.
Vuoden 2021 lopussa toteutettu pilotti oli menestys ja Gigantin ’Löytöjä takuulla’ outlet-tuotteita on katseltu yli 1,5 miljoonaa kertaa Tori.fi sivustolla. Uudenlainen verkkokauppa kokoaa yhteen hyväkuntoiset ja toimivat palautustuotteet, mallikappaleet ja ikääntyvät tuote-erät Suomen Gigantti-myymälöistä ja Gigantin verkkokaupasta. Tuotteet myydään tavallista edullisempaan hintaan normaalilla takuulla ja palautuskäytännöllä. Uudesta verkkokaupasta löytyi Tori.fin listauksen mukaan lähes 12 000 yksittäistä tuotetta helmikuun alussa.
”On aika antaa arvoa käytetylle elektroniikalle ja mennä suurten toimijoiden kesken yhteen, jotta kiertotalouteen saadaan pistettyä kunnolla vauhtia. Yritykset ovat luotettavia käytettyjen tuotteiden jälleenmyyjiä, ja asiakkaat noteeraavat mielenkiinnolla uudet kestävät palvelut. Jatkamme suurella mielenkiinnolla yhteistyötä Torin kanssa. Suomalaisille avautuu jatkossakin mahdollisuus tehdä löytöjä takuulla sekä Gigantti.fin että Tori.fin kautta”,
Gigantin markkinointipäällikkö Patrik Järnefelt sanoo.
Hyväkuntoiset outlet-tuotteet kilpailuvalttina
Pilottiprojektin tarkoitus on pidentää elektroniikan käyttöikää ja vauhdittaa outlet-tuotteiden myyntiä. Palvelumuotoilun keinoin luotua konseptia testattiin asiakkaiden kanssa ja pilotin menestystä seurattiin sen aikana palautekyselyjen avulla. Palautteen ja kokeilun tulosten perusteella suomalaiset kuluttajat arvostavat suuresti mahdollisuutta ostaa outlet-tuotteita helposti verkon kautta.
”Jos asiakkailta löytyy kasvava halu outlet-tuotteiden ostamiseen, pitää meiltä löytyä halua niiden myynnin ja markkinoinnin edistämiseen. Käännämme myös katseemme yrityspuolen vastaaviin palveluihin. Saamissamme palautevastauksissa korostuivat niin asiakkaiden arvostus ekologista kaupankäyntiä kuin edulliseen hintaisia, hyväkuntoisia tuotteita kohtaan. Etenkin täysiin takuu- sekä palautusehtoihimme oltiin tyytyväisiä”,
Järnefelt kertoo.
Pilotti toteutettiin osana pohjoismaista LOOP kiertotalouskiihdyttämöä ja Gigantin ja Torin yhteistyö on myös osa Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa ’Second Chance – tuotteiden digitaalinen kiertotalouden palvelu yrityksille’ -hanketta, jonka puitteissa kehitetään uudenlaisia palvelukonsepteja yritysten kiertotalouden lisäämiseksi. Hankkeen kattaman, onnistuneen pilotin myötä verkkokauppa ja yhteistyö jatkuvat myös tulevaisuudessa.
Lue lisää Verona Growthin palveluista.